ILUSTROWANY PORADNIK PISARZA
… czyli co trzeba zrobić, by napisać świetną powieść!
Dziwna rzecz jak wiele znaczy rzemiosło w sztuce pisania.
Katherine Mansfield „Listy” *
Listy bestsellerów pokazują, że książki, które świetnie się sprzedają, przede wszystkim mogą się pochwalić doskonałą stroną warsztatową. Konstrukcja powieści, sposób budowania bohaterów, narracja i inne elementy dobrej fabuły są tam dopracowane zgodnie z regułami sztuki pisarskiej. Jeśli chcesz napisać książkę, która będzie cieszyć się uznaniem czytelników i zwróci uwagę wydawców, mamy dobrą wiadomość – do tego potrzeba trochę talentu i bardzo dużo dobrego rzemiosła. Można się tego nauczyć! Ale zanim zaczniesz, uwierz, że…
CZYTELNICY CZEKAJĄ NA TWOJĄ KSIĄŻKĘ
Mimo że wyniki badań czytelnictwa nie są optymistyczne, z różnych źródeł wynika, że Polacy czytają. Pokazuje to choćby Facebook, na którym prawie 4 mln osób deklaruje, że lubi czytać. Tobie wystarczy zaledwie 10 tysięcy czytelników, by stać się autorem bestsellera!
Ale najpierw musisz wykonać dobrą robotę…
PO PIERWSZE – POMYSŁ
Pomysł musi budzić emocje – na początek Twoje. Musi Cię zafascynować na tyle, byś wykonał mozolną pracę związaną z pisaniem książki: czeka Cię research, obmyślanie fabuły i wszystkich jej elementów, a potem odsiedzenie swojego przy komputerze i pisanie, słowo po słowie. Po drodze czekają Cię chwile zwątpienia i niemocy twórczej, ale mocny, fascynujący pomysł nie pozwoli, byś odpuścił. A kiedy książka trafi do rąk czytelników, Twój świetny pomysł będzie ich niósł, podobnie jak Ciebie, na skrzydłach fascynacji, od pierwszej strony do ostatniej!
PO DRUGIE – KONSTRUKCJA
Książka, by świetnie się ją czytało, musi mieć wewnętrzną strukturę, spójną, logiczną i zbudowaną w taki sposób, by dozowała napięcie. Fabuła składa się ze scen – warto nauczyć się je dobrze pisać i, jak z cegiełek, układać z nich powieściową budowlę. Dzięki precyzyjnej konstrukcji będziesz mógł sterować emocjami czytelnika – czyli tym, czego tak naprawdę ludzie szukają w książkach!
PO TRZECIE – BOHATER
Chcesz, by czytelnik nerwowo przewracał kartki i nie spał do rana, bo będzie chciał wiedzieć, co dalej? Daj mu wyrazistego bohatera z bardzo istotnym dla niego celem, od którego wszystko zależy. Dodaj bardzo rzeczywistą możliwość, że mu się nie powiedzie – silnego przeciwnika, który będzie stawał na drodze Twojej postaci i skutecznie sabotował jej działania. Prowadź historię tego konfliktu, dozując napięcie, aż do wielkiego finału – do końca nikt nie może wiedzieć, kto zwycięży – no, poza Tobą.
PO CZWARTE – JĘZYK
Budujesz opowieść z delikatnego budulca – ze słów. Sposób prowadzenia narracji i pisania dialogów są równie ważne, jak pomysł. Język nie jest tylko narzędziem do opowiedzenia Twojej historii, ale równolegle tworzy atmosferę oraz Twoją pisarską tożsamość – Twój własny styl. Warto używać go jak najbardziej świadomie.
PO PIĄTE – NIE PRZESADZAJ
Nie wpadnij w pułapkę podkreślania swojej pisarskiej tożsamości za wszelką cenę, szczególnie na początku drogi, kiedy dopiero ostrzysz pióro i kształtujesz swój głos. Napisz swoją historię po prostu, nie udziwniaj i nie sil się na wyjątkowość – czytelnicy chcą dobrze opowiedzianej fabuły, pełnokrwistego bohatera i konfliktu, który budzi emocje. Daj im to, a będą Ci wdzięczni.
PO SZÓSTE – EMOCJE
Bez względu na to, czy piszesz biografię, powieść obyczajową, literaturę faktu, czy coś jeszcze innego – czytelnik chce doświadczyć tego cudownego uczucia, kiedy historia chwyta go za serce i umysł, porusza wyobraźnię i zwyczajnie sprawia PRZYJEMNOŚĆ. Jeśli myślisz, że możesz nudzić, to… nie możesz!
PO SIÓDME – CZAS
Czas to przyjaciel pisarza. Nie daj sobie wmówić, że musisz zadebiutować teraz, zaraz, natychmiast – bo będzie za późno. Można, co potwierdzają biografie wielu uznanych pisarzy, wydać pierwszą książką w każdym wieku, co więcej, dojrzałość sprzyja pisaniu lepszych książek. Twoja powieść musi dojrzeć na każdym etapie jej powstawania. Trzeba przetrawić pomysł, konspekt musi swoje odleżeć, całość po napisaniu również. Musisz mieć czas nawet na to, by patrzeć w pusty monitor – bo to jest częścią pracy pisarza. Czas, czas, czas… traktuj go, jak sprzymierzeńca.
PO ÓSME – NIE JESTEŚ SAM
Tak, pisanie jest zajęciem intymnym, ale to nie znaczy, że musisz zaszyć się w jaskini i nie kontaktować ze światem. Przeciwnie, inni mogą Cię inspirować, motywować, wspierać, dostarczać wiedzy i bardzo cennej informacji zwrotnej na temat Twojego pisania (patrz punkt 10). Ucz się od mistrzów – dużo czytaj wartościowej prozy, w tym klasyki i współczesnych, dobrze napisanych książek z interesującego Cię gatunku. Obserwuj, rozmawiaj, pytaj. Nie jesteś sam.
PO DZIEWIĄTE – BUDUJ PISARSKI WIZERUNEK
Napisanie książki to tylko pierwszy etap pracy nad Twoją obecnością na rynku wydawniczym. Kiedy przyjdzie moment, że Twoja opowieść trafi w ręce czytelników, dobrze by było, żebyś miał już jakieś zaplecze promocyjne, wspierające Twoją książkę bez względu na to, czy wydasz ją w tradycyjnym wydawnictwie czy inną metodą. Strona internetowa, aktywność w mediach społecznościowych czy blog mogą skutecznie wesprzeć Twoje wejście na rynek książki. Warto o tym pomyśleć już teraz.
PO DZIESIĄTE – UDOSKONALAJ PISARSKI WARSZTAT
Pisanie, jak każdy rodzaj twórczości, to połączenie sztuki i rzemiosła. Warto udoskonalać jedno i drugie. Pomocne są w tym coraz popularniejsze kursy creative writing. Jeśli chcesz poznać tajniki warsztatu pisarskiego i ćwiczyć w towarzystwie nauczyciela zapraszamy do skorzystania z najnowszej edycji kursu WARSZTAT PISARZA.
OPINIE NA TEMAT KURSU WARSZTAT PISARZA
Wreszcie dostałam to, czego potrzebowałam do pisania książki, konkretne, rzetelne instrukcje i porady oraz metodologię postępowania. Anna Płowiec
Kurs pozwolił mi zapoznać się z regułami i zasadami dotyczącymi pisania powieści oraz opowiadania. Polecam wszystkim tym, którzy są na starcie swojej literackiej drogi i potrzebują podbudowy teoretycznej oraz praktycznych wskazówek. Anna Wajner
Napisałam już pierwszą część książki i przesłałam do oceny do PR Education, ponieważ współpracują z wydawcami, redaktorami, tłumaczami oraz agentami literackimi. Polecam wszystkim, którzy marzą o swojej książce, a nie wiedzą jak się za nią zabrać. Magda Rysińska
ZOBACZ PROGRAM KURSU WARSZTAT PISARZA!
* Katherine Mansfield „Listy”, przekład autoryzowany Marii Godlewskiej, przedmowa Jana Koprowskiego, Wydanie I, Czytelnik, Warszawa 1978, s.320-321.

